Hatha yoga en meditatie

Deze lessen zijn voor iedereen toegankelijk. Je kunt kiezen tussen lichte- en pittige Hatha yogalessen afhankelijk van je behoefte en fysieke conditie.

Hatha Yoga

Officieel zijn alle vormen van yoga waar fysieke- en ademoefeningen in beoefend worden een vorm van Hatha yoga. Ha betekent zon (verstand/doen/Yang) en Tha maan (gevoel/zijn/Yin) Yoga beoefenen brengt deze twee in balans. Omdat er in de loop der tijd zoveel leraren eigen stijlen ontwikkeld hebben en daar eigen namen aan hebben gegeven noemen we de meest klassieke vorm Hatha yoga.

Voordelen en effect:

Yoga brengt evenwicht tussen lichaam en geest d.m.v. asana’s (yogahoudingen), pranayama (ademhalingsoefeningen) en ontspanningsoefeningen. Door asana’s worden de spieren en gewrichten soepel en sterk gemaakt. Hart en bloedsomloop, klier- en zenuwstelsel worden gereguleerd en versterkt. Energieblokkades en spanningen kunnen verdwijnen. We komen in contact met de diepere  lagen in onszelf”.

Doelgroep: iedereen

In de lessen gaat het niet om presteren, iets willen bereiken maar om, via het lichaam, het ontdekken en respecteren van eigen grenzen en daarin een rustpunt te vinden. Gaandeweg verleggen de grenzen zichzelf. Dat ga je ook merken in je dagelijks leven.

Meditatie

Door oefening in concentratie, aandacht (mindfulness) en meditatie leer je je drukke geest meer te beheersen en tot rust te brengen. Door regelmatig te oefenen merk je dat je geest kalmer en helderder wordt en dat je concentratievermogen vergroot. Uit je hoofd in je lijf. Hier en nu.

Deze ontwikkeling wordt in India wel eens vergeleken met de loop van een rivier. Eerst heb je het gevoel dat je geest is als een waterval die van rots naar rots springt, bulderend en wild, niet te temmen of te beheersen. Halverwege is hij als een grote rivier, kalm en zachtmoedig, breed en diep. Aan het eind liggen de oevers zover uit elkaar dat ze niet meer te zien zijn en wordt de diepte onpeilbaar, daar waar hij oplost in de zee, die zowel zijn doel is als zijn bron.